Haugen-Gruppen AB – Category Manager

Är du redo att axla en spännande roll som Haugen-Gruppens nya Category Manager? Brinner du för att skapa struktur bland data, att omvandla analys till rapporter, scorecards och planer? Vill du tillsammans med ett kompetent och drivet KAM-team ta fram actions för att driva lönsamhet och kategoritillväxt tillsammans med de centrala kunderna? Då vill vi prata mer med dig!

Haugen-Gruppen har flyttat till Stockholm (nybyggda lokaler i Järva Krog) och satsar på att bli Sveriges mest välrenommerade distributör med fokus på att hela tiden ligga i framkant och erbjuda produkter som kunden och konsumenterna efterfrågar. Samarbetet sker med starka varumärken och attraktiva produkter för morgondagens kunder och konsument.

Haugen-Gruppen genomgår en transformation och har med vår hjälp förstärkt sitt DVH-team med flertalet roller och söker dig med stark drivkraft, mod och vilja, som vill vara med och skapa spännande erbjudanden för framtidens FMCG-marknad. De produkter som efterfrågas idag ser annorlunda ut imorgon och Haugen-Gruppens vision är att alltid ligga i framkant på marknadstrender genom att vara den naturliga partnern för varumärkesägare och kunder. Hos Haugen-Gruppen får du en unik möjlighet att vara med och bygga en banbrytande kultur, präglat av entreprenörskap, snabbhet, flexibilitet och ansvar där syftet är att bygga en organisation som ombesörjer framtidens behov.

Om rollen

Som Category Manager på Haugen-Gruppen kommer du att axla ansvaret för att skapa struktur, analysera och paketera data till insikter. Med dessa kommer du tillsammans med KAM-teamet att utveckla och stärka Haugen Gruppens kategorisamarbeten med kunderna inom den svenska dagligvaruhandeln. Du blir del av ett nytt engagerat team där du arbetar tvärfunktionellt nära marknad, supply chain och ekonomi samt ingår i säljteamet tillsammans med bl.a. Key Account Managers och Field Sales. Som Haugen-Gruppens CatMan ansvarar du för samtliga av de prioriterade kategorierna och säkerställer att gedigen analys och insikter ligger som grund till allt från kategoristrategi, till planer och implementering. I denna roll har du en unik möjlighet, att i tät dialog med kunderna och Haugen-Gruppens samarbetspartners forma framtidens kategorier.

Tjänsten är på heltid, placerad vid Haugen Gruppens nya moderna huvudkontor vid Järvafältet norr om Stockholm. Du rapporterar till Sales Director Sverige.

Övergripande om ansvarsområdena:

  •  Förstå kundernas strategier för att därigenom se hur Haugen-Gruppen kan bidra till kategoritillväxt, rätt portföljstrategi och en ökad lönsamhet för alla parter.
  • Löpande analysera och identifiera möjligheter och hot inom kategorierna för att på kategori-, segments- och kundnivå proaktivt föreslå områden för förbättringar med ambitionen att uppnå och utveckla en gemensam vision och plan kring ”Perfect Store”.
  • Ansvara för att initiera, leda och följa upp på kategoriprojekt med kund och internt.
  • Utveckla strategiska kategoriplaner baserade på insikter, analys av 4P och shopperdata, samt operativt omsätta dessa analyser till actions. Bygga nära externa relationer genom regelbundna kontakter med kundernas kategori- och spaceorganisationer med syfte att kontinuerligt ge inspel på förbättringar
  • – Utveckla och ge verktyg till, samt vid behov utbilda Haugen-Gruppens säljkår inom kategoriperspektivet och ”Perfect Store”

Som Category Manager på Haugen-Gruppen är din kunskap, ditt engagemang och din roll viktig hela vägen från analys till strategi och implementering. Teamarbete är av största vikt och för rätt person är detta en spännande möjlighet att bli en nyckelspelare som både får bidra och utmana, men framför allt att växa och utvecklas med företaget.

Tidigare erfarenhet

Vi söker dig med erfarenhet från analystunga roller inom sälj, marknadsföring och/eller category management inom FMCG. Det är meriterande om du har operativ erfarenhet av kategoriarbete och god kunskap om dagligvaruhandeln. Du trivs med ett insiktsbaserat arbetssätt och är trygg i eller väldigt intresserad av att arbeta med Nielsen- och GfK-data, ICA SelfServe, POS-data samt övriga relevanta analysverktyg. Förutom utmärkta kunskaper i analysverktygen ovan är dina kunskaper i MS Office, särskilt Excel och Powerpoint mycket goda. Spaceprogram är meriterande. Du har en akademisk examen som civilekonom eller motsvarande. Språkmässigt pratar och skriver du obehindrat på såväl svenska som engelska.

Personliga egenskaper

Vi söker för denna roll en analytisk, strukturerad och engagerad lagspelare med stort driv och tillika stor social begåvning. Du har en fallenhet för struktur och kan genom tydliga planer få saker att hända, både målmedvetet och självständigt, men också genom att engagera och motivera andra. Du trivs med siffror och analys, men är bra på att koda av och presentera dem för olika målgrupper på ett enkelt och inspirerande sätt. Din sociala förmåga gör att du lätt bygger nätverk, både internt och externt. På Haugen-Gruppen erbjuds du ett utvecklande och spännande arbete i ett dynamiskt företag med starka och marknadsledande varumärken. För rätt person finns alla möjligheter att påverka och utvecklas!

Mer om Haugen-Gruppen

Haugen-Gruppen består i Sverige av en organisation om drygt 70 personer. Haugen-Gruppens svenska HQ är idag beläget strax norr om Norrköping men flyttar nu HQ och sina kommersiella funktioner till Stockholm för att komma närmare kunderna och uppdragsgivarna. Logistik och distribution finns kvar i Norrköping för en effektiv distributionslösning. VDn är på plats sedan början av 2020 och bolagets ambition är att vara en toppspelare i prioriterade kategorier. Haugen-Gruppen präglas av en familjär stämning med bra arbetsklimat och trevlig atmosfär. Du får arbeta i ett företag med starka och välkända varumärken. Våra värderingar är viktiga för oss och vi lever dem: Entreprenörskap, Flexibilitet, Snabbhet och Ansvarstagande. På så sätt gör vi skillnad och skapar goda resultat tillsammans. Kort och gott så erbjuder vi spännande utmaningar i en dynamisk miljö där du förväntas göra skillnad!

Haugen-Gruppen är ett av Skandinaviens starkaste dagligvarubolag som marknadsför och säljer egna och internationellt välkända och starka varumärken. Vi berikar matkulturen i Sverige, Norge, Danmark och Finland med internationella smaker och trender. Vår målsättning är att vara ledande i att introducera samt vidareutveckla spännande varumärken för både dagligvarumarknaden, restaurang och storhushåll. Vi strävar efter marknadsledarskap i samtliga kategorier vi är verksamma inom.

Den huvudsakliga verksamheten består i att marknadsföra och sälja internationella livsmedel på den svenska dagligvarumarknaden. Bearbetning sker med våra två rikstäckande säljkårer. Försäljning sker främst via ICA, Coop, Axfood och Bergendahl samt via de olika restauranggrossisterna.

Företaget är i dag distributör för i huvudsak följande varumärken: Twinings te, Caj P. grillprodukter, Green Giant majs, Old el Paso Tacoprodukter, Blue Dragon asiatiska produkter, Patak’s indiska produkter, Green Choice ekologiska sortiment tex Jordnötssmör, Breton smörgåskex, Go-Tan indonesiska produkter, Paradiso konserver och delikatesser, Lucullus sambal oelek och thai chili sås, Canderel sötningsmedel, Ryvita knäckebröd, Törsleff’s kondenserad mjölk, konserveringsprodukter och Atamon, Nature Valley proteinbars, mängder av härlig konfektyr bla från Swizzels med Banana skids och mycket mycket mer. Under 2020 tillkom även General Mills vilket utökade sortimentet. Haugen-Gruppen har idag ca 900 artiklar och omsätter ca 600 mkr i Dagligvaruhandeln.

Din ansökan

Låter detta som en utmaning för dig? Ta då gärna kontakt med vår samarbetspartner Academic Search International. För att ansöka, klicka på länken nedan och registrera dig med CV och personligt brev. Med hänsyn till GDPR hanterar vi endast ansökningar denna vägen, ej via mail/Linked In.

https://www.academicsearch.se/lediga-tjanster/haugen-gruppen-category-manager/

Vi kommer att kalla till intervju löpande, så vi ser fram emot att ta del av din ansökan så snart som möjligt!