Haugen-Gruppen AB – Brand Manager

Är du en erfaren och slipad Brand Manager som brinner för världens mat och vill ta ägandeskap för en spännande varumärkesportfölj inom området? Vill du bli en nyckelspelare i ett nytt engagerat och motiverat team som tillsammans med varumärkesägare och kunder möter framtidens behov och skapar trender? Då vill vi träffa dig!

Haugen-Gruppen flyttar till Stockholm (nybyggda lokaler i Järva Krog) och satsar på att bli framtidens distributör med fokus på att hela tiden ligga i framkant och erbjuda produkter som kunden och konsumenterna efterfrågar. Samarbetet sker med starka varumärken och attraktiva produkter för morgondagens kunder och konsument.

Haugen-Gruppen genomgår en transformation och förstärker nu sitt DVH-team med flertalet roller och söker dig med stark drivkraft, mod och vilja, som vill vara med och skapa spännande erbjudanden för framtidens FMCG-marknad. De produkter som efterfrågas idag ser annorlunda ut imorgon och Haugen-Gruppens vision är att alltid ligga i framkant på marknadstrender genom att vara den naturliga partnern för varumärkesägare och kunder. Hos Haugen-Gruppen får du en unik möjlighet att vara med och bygga en banbrytande kultur, präglat av entreprenörskap, snabbhet, flexibilitet och ansvar där syftet är att bygga en organisation som ombesörjer framtidens behov.”

Om rollen som Brand Manager

Ditt uppdrag är att driva en diversifierad portfölj med flera varumärken och utveckla en vinnande portföljstrategi baserat på analys och marknadsinsikter. Du ansvarar för utvecklingen av marknad och varumärkesplaner, färdplaner och NPD-utveckling. Du arbetar självständigt och proaktivt för att identifiera och realisera nya affärsmöjligheter som ger lönsam tillväxt samt sätter den långsiktiga strategiska färdplanen. Arbetet innebär att hela tiden vara i framkant för att identifiera och realisera nya affärsmöjligheter som ger lönsam tillväxt.

Vi ser att du är proaktiv och har ett naturligt sätt att bygga relationer. Du har mod och vågar utmana redan satta ramar och arbetssätt och du har en god förmåga att omsätta strategiska mål till realiserade resultat. Du är en naturlig ledare, men också en prestigelös teamplayer med stort affärsmannaskap!

Tjänsten är på heltid med placering vid Haugen-Gruppens nya, moderna kontor vid Järva Krog. Du rapporterar till Marketing Director och ansvarar för en Junior Brand Manager.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

  • Utveckla en vinnande portföljstrategi, målsättning, och färdplan inkl. NPD-utveckling och realisering av nya möjligheter på marknaden
  • Säkra ett faktabaserat arbetssätt som grundar sig i analys och marknadsinsikter
  • Utveckla och implementera vinnande marknads/varumärkesplaner med extra fokus på digitala kanaler och köpnära aktivering, försäljningsdrivande aktiviteter och det övergripande ansvaret för A&P budget.
  • Vara den primära kontakten som ansvarar för goda relationer med Haugen-Gruppens partners och varumärkesägare.
  • Säkerställa löpande rapportering och vara den lokala experten med kunskap samt insikter om marknaden, konkurrenterna, trenderna och möjligheterna för att optimera affären på den svenska marknaden.

Kvalifikationer

  • Akademisk utbildning, minst kandidatexamen är ett krav
  • 5 år+ relevant marknadserfarenhet inom FMCG
  • Erfarenhet av portfolio management, god kunskap om hur man skapar en effektiv portfölj
  • Erfarenhet att driva varumärkesarbete, kommunikation ATL & BTL, med framgång inom digitala aktiveringar och köpnära kommunikation
  • Påvisad framgång från att identifiera nya kommersiella möjligheter och driva NPD, vana att sätta blueprint per varumärke inkl. price, pack, size etc.
  • Vana att samarbeta med varumärkesägare inkl. löpande rapportering
  • Projektledarerfarenhet av tvärfunktionella projekt, med tonvikt på NPD
  • Erfarenhet av affärsanalys, kritiska frågeställningar och genomgående förståelse för hur man tar fram och analyserar olika typer av data
  • Erfaren användare av Nielsen och POS i analys och insiktsarbete
  • God PC-vana samt goda kunskaper i office, framförallt excel och power point
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

Viktiga personliga egenskaper

Du är en naturlig ledare som har en förmåga att motivera och engagera människor i din omgivning. Du har en stark analytisk förmåga och arbetar gärna insiktsbaserat och strukturerat – med ett kommersiellt fokus och tankesätt. Du drivs av resultat och du rör dig smidigt i en snabbrörlig miljö med många interna och externa kontaktytor.

  • Drivande, ansvarstagande och resultatorienterad
  • Strukturerad i ditt arbete och har god förmåga att prioritera i en snabbrörlig miljö
  • Insiktsbaserat branding approach utifrån ”consumer- och shopper” perspektiv
  • Handlingskraftig och prestigelös
  • Vass projekt- och processledare
  • Arbetar proaktivt och självständigt, är lösningsorienterad och trygg i att delegera
  • Relationsbyggare som har lätt för att skapa nya kontaktytor och samarbeta med olika funktioner, internt och externt – en teamplayer

Mer om Haugen-Gruppen

Haugen-Gruppen består i Sverige av en organisation om drygt 70 personer. Haugen-Gruppens svenska HQ var tidigare beläget strax norr om Norrköping men flyttar nu sina kommersiella funktioner till Stockholm för att komma närmare kunderna och uppdragsgivarna. Logistik och distribution finns kvar i Norrköping för en effektiv distributionslösning. VDn är på plats sedan början av 2020 och bolagets ambition är att vara en toppspelare i prioriterade kategorier. Haugen-Gruppen präglas av en familjär stämning med bra arbetsklimat och trevlig atmosfär. Du får arbeta i ett företag med starka och välkända varumärken. Våra värderingar är viktiga för oss och vi lever dem: Entreprenörskap, Flexibel, Snabb och Ansvarsfull och på så sätt gör vi skillnad och skapar goda resultat tillsammans. Kort och gott vi erbjuder spännande utmaningar i en dynamisk miljö där du förväntas göra skillnad!

Haugen-Gruppen är ett av Skandinaviens starkaste dagligvarubolag som marknadsför och säljer egna och internationellt välkända och starka varumärken. Vi berikar matkulturen i Sverige, Norge, Danmark och Finland med internationella smaker och trender. Vår målsättning är att vara ledande i att introducera samt vidareutveckla spännande varumärken för både dagligvarumarknaden, restaurang och storhushåll. Vi strävar efter marknadsledarskap i samtliga kategorier vi är verksamma inom.

Den huvudsakliga verksamheten består i att marknadsföra och sälja internationella livsmedel på den svenska dagligvarumarknaden. Bearbetning sker med våra två rikstäckande säljkårer. Försäljning sker främst via ICA, Coop, Axfood och Bergendahl samt via de olika restauranggrossisterna.

Företaget är i dag distributör för i huvudsak följande varumärken: Twinings te, Caj P. grillprodukter, Green Giant majs, Old el Paso Tacoprodukter, Blue Dragon asiatiska produkter, Patak's indiska produkter, Green Choice ekologiska sortiment tex Jordnötssmör, Breton smörgåskex, Go-Tan indonesiska produkter, Paradiso konserver och delikatesser, Lucullus sambal oelek och thai chili sås, Canderel sötningsmedel, Ryvita knäckebröd, Törsleff's kondenserad mjölk, konserveringsprodukter och Atamon, Nature Valley proteinbars, mängder av härlig konfektyr bla från Swizzels med Banana skids och mycket mycket mer. Under 2020 tillkom även General Mills vilket utökade sortiment och Haugen-Gruppen har idag ca 900 artiklar och omsätter ca 600 mkr i Dagligvaruhandeln.

 

Din ansökan

Haugen-Gruppen samarbetar i denna rekrytering med Academic Search International. Se länk nedan för aktuell tjänst. All information hanteras konfidentiellt i enlighet med gällande Academic Search Integritetspolicy och nya personuppgiftslagen GDPR. Detta innebär att vi endast kan hantera din ansökan denna väg. Tack för din förståelse.

https://www.academicsearch.se/haugen-gruppen-ab-brand-manager/

Vi ser fram emot din ansökan så snart som möjligt då urval sker löpande.